Kunnanjohtajan blogi pääkuva

Murupolku

Kunnanjohtajan blogi - tammikuu 2024

Itsenäisyyttä ja valvontaa   1.2.2024

Meita, Puhas, Polkka, Business Joensuu, VisitKarelia, TE2024 ja monta muuta nimeä tai nimilyhennettä liittyvät tavalla tai toisella kunnan palveluihin. Veikkaan, että moni eksyy tässä nimi- ja lyhenneviidakossa, puhumattakaan siitä, että tietäisi, mitä toimintoja näiden nimien taakse kätkeytyy.

Mihin näitä kunnan ulkopuolisia yhtiöitä ja muita hallinnollisia rakenteita tarvitaan? Miksi kunta ei itse tuottaisi kaikkia palveluita? Kunta ei ole niin itsenäinen kuin moni luulee, eikä myöskään niin itsenäinen kuin se itse mielellään olisi. Moni kuntaan yhdistetty tehtävä on vain pienesti kunnan käsissä. Jos kunta on osakkaansa jossain kuntalaisille palveluja tuottavassa yhtiössä, on kunnalla määräysvaltaa vain osakkuutensa perusteella saama määrä. Osakkuus puolestaan usein määräytyy kunnan asukasmäärän mukaan.

Esimerkiksi ravinto- ja puhtauspalveluja tuottavassa Pohjois-Karjalan tukipalvelut Polkka Oy:ssä Ilomantsin kunta on pienosakas. Luonnollista on, ettei yhtiön tarvitsisi antaa merkittävää painoarvoa pienen kunnan näkemyksille. Kuitenkin asiat Polkan kanssa sujuvat mukavasti. Sujuvan toiminnan mahdollistaa palvelusopimus, jolla palvelun hinnasta ja tasosta sovitaan vuosittain.

Toinen esimerkki on kunnallinen jätehuoltoyhtiö Puhas Oy, jonka omistavat Joensuu, Ilomantsi, Kontiolahti, Liperi ja Polvijärvi. Jätehuolto ja sen toimivuus sekä jätteiden oikea lajittelu ovat tärkeitä ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen turvaamisessa. Moni kuntalainen on kuitenkin pettynyt yhtiön toimintaan. Viimeisin pettymys oli sakokaivojätteen keräilyn yhtenäistäminen siten, että keräilyn kilpailuttaa Puhas eikä asiakas enää voi itse valita sitä, miltä yritykseltä hän sakokaivonsa tyhjennyksen tilaa. Tähän asiaan kunta ei voi vaikuttaa. Päätökset Puhaksen hallinnossa on tehty ja niiden mukaan eletään.

Kunta asettaa edustajansa kunnalle ja kuntalaisille palveluja tuottavien yhtiöiden hallituksiin aina, kun se on mahdollista. Joissakin valtakunnallisissa uudistuksissa, kuten TE2024 -valmistelussa, valtio voi asettaa kunnat pakkotilanteeseen. TE-valmistelussa ehtona olivat riittävän suuret järjestämisalueet. Uudistuksen astuessa voimaan vuoden 2025 alusta Pohjois- Karjalan järjestämisalueena toimii koko maakunta. Tämän pitäisi turvata kattavat ja monipuoliset palvelut työnantajille ja työnhakijoille.

Monen palvelun järjestämisessä olemme kuntana valtion ja monen muun kumppanin määräysten ja toiveiden aallokossa, jossa meidän on koetettava pitää pää pinnalla tekemällä tarvittavat ratkaisut ja niiden jälkeen tehtävä parhaamme kunnan ja palvelujen käyttäjien edunvalvonnassa. Lähtökohtana monessa yhteistyömallissa on jokaisen jäsenen ja osapuolen kuuleminen ja näkemysten yhteensovittaminen. Oman kunnan toiveiden ja erityispiirteiden esiintuominen kannattaa aina ja pienelläkin kunnalla on tärkeä rooli edunvalvonnassa.