Kunnanjohtajan blogi pääkuva

Murupolku

Kunnanjohtajan blogi -maaliskuu 2024

Toiminnallisia muutoksia ja tulevaan varautumista 27.3.2024


Viime vuosi oli koko kuntakentälle taloudellisesti hyvä. Lähes jokainen kunta ja kaupunki teki voitollisen tuloksen. Valitettavasti kuntatalouden vahvat tunnusluvut saavutettiin sote-uudistukseen liittyneiden kertaluonteisten poikkeuserien avulla.

 

Tulevat vuodet eivät lupaa helppoja aikoja kunnille. Pieneneviä valtionosuuksia kompensoimaan tarvitaan aiempaa enemmän verotuloja ja / tai muita tuottoja. Kun tiedetään, että maksujen korottaminen karsii palvelujen käyttöä ja pienentää tuottoja entisestään, jäävät vaihtoehdoiksi verotulojen kasvattaminen ja kustannusten sopeuttaminen.

 

Ilomantsin kunta on sopeuttanut organisaatiotaan ja toimintojaan useiden vuosien ajan asukasmäärää ja palvelutarpeita vastaavaksi. Sekä kunnan että yritysten tuottamat palvelut ovat kuntakokoon nähden laajat ja toimivat, ja sellaisina haluamme ne säilyttää.

 

Elinvoiman ja verotulojen kasvattamiseksi kunta järjestää paikkakunnan yrityksille kattavat elinvoimapalvelut, joiden käytännön toteuttaja on Business Joensuu. Tällä hetkellä erityisen tärkeää on yritysten sukupolvenvaihdosten edistäminen, jotta nykyiset palvelut pysyvät paikkakunnalla.

 

Kunnan viime vuoden hyvä lähes 1,8 miljoonan euron tulos jo olemassa olevan taseen ylijäämään lisättynä kasvattaa taseen ylijäämän 9,5 miljoonaan euroon. Vaikka tämä ylijäämä ei ole rahaa kunnan tilillä, on se vahva puskuri tappiollisia vuosia varten. Ja kyllä kunnan tililläkin on rahaa käyttötalouden pyörittämiseen ja talousarvioon kirjattuihin investointeihin. Kunta ei ole ottanut lainaa kolmeen vuoteen eikä lainanottoa ole suunniteltu kuluvallekaan vuodelle.

 

Hyvistä tämänhetkisistä tunnusluvuista huolimatta kunta ei voi jäädä vain odottamaan tulevaa, vaan tulevaisuuteen tähtäävää työtä ja ratkaisuja on tehtävä jatkuvasti. Sanonta ”vierivä kivi ei sammaloidu” pitää paikkansa kunnankin kohdalla. Hyvillä mielin ja päättäväisesti toteutetaan tätäkin meneillään olevaa talousarviovuotta.

Kunnanjohtajan blogi - tammikuu 2024

Itsenäisyyttä ja valvontaa   1.2.2024

Meita, Puhas, Polkka, Business Joensuu, VisitKarelia, TE2024 ja monta muuta nimeä tai nimilyhennettä liittyvät tavalla tai toisella kunnan palveluihin. Veikkaan, että moni eksyy tässä nimi- ja lyhenneviidakossa, puhumattakaan siitä, että tietäisi, mitä toimintoja näiden nimien taakse kätkeytyy.

Mihin näitä kunnan ulkopuolisia yhtiöitä ja muita hallinnollisia rakenteita tarvitaan? Miksi kunta ei itse tuottaisi kaikkia palveluita? Kunta ei ole niin itsenäinen kuin moni luulee, eikä myöskään niin itsenäinen kuin se itse mielellään olisi. Moni kuntaan yhdistetty tehtävä on vain pienesti kunnan käsissä. Jos kunta on osakkaansa jossain kuntalaisille palveluja tuottavassa yhtiössä, on kunnalla määräysvaltaa vain osakkuutensa perusteella saama määrä. Osakkuus puolestaan usein määräytyy kunnan asukasmäärän mukaan.

Esimerkiksi ravinto- ja puhtauspalveluja tuottavassa Pohjois-Karjalan tukipalvelut Polkka Oy:ssä Ilomantsin kunta on pienosakas. Luonnollista on, ettei yhtiön tarvitsisi antaa merkittävää painoarvoa pienen kunnan näkemyksille. Kuitenkin asiat Polkan kanssa sujuvat mukavasti. Sujuvan toiminnan mahdollistaa palvelusopimus, jolla palvelun hinnasta ja tasosta sovitaan vuosittain.

Toinen esimerkki on kunnallinen jätehuoltoyhtiö Puhas Oy, jonka omistavat Joensuu, Ilomantsi, Kontiolahti, Liperi ja Polvijärvi. Jätehuolto ja sen toimivuus sekä jätteiden oikea lajittelu ovat tärkeitä ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen turvaamisessa. Moni kuntalainen on kuitenkin pettynyt yhtiön toimintaan. Viimeisin pettymys oli sakokaivojätteen keräilyn yhtenäistäminen siten, että keräilyn kilpailuttaa Puhas eikä asiakas enää voi itse valita sitä, miltä yritykseltä hän sakokaivonsa tyhjennyksen tilaa. Tähän asiaan kunta ei voi vaikuttaa. Päätökset Puhaksen hallinnossa on tehty ja niiden mukaan eletään.

Kunta asettaa edustajansa kunnalle ja kuntalaisille palveluja tuottavien yhtiöiden hallituksiin aina, kun se on mahdollista. Joissakin valtakunnallisissa uudistuksissa, kuten TE2024 -valmistelussa, valtio voi asettaa kunnat pakkotilanteeseen. TE-valmistelussa ehtona olivat riittävän suuret järjestämisalueet. Uudistuksen astuessa voimaan vuoden 2025 alusta Pohjois- Karjalan järjestämisalueena toimii koko maakunta. Tämän pitäisi turvata kattavat ja monipuoliset palvelut työnantajille ja työnhakijoille.

Monen palvelun järjestämisessä olemme kuntana valtion ja monen muun kumppanin määräysten ja toiveiden aallokossa, jossa meidän on koetettava pitää pää pinnalla tekemällä tarvittavat ratkaisut ja niiden jälkeen tehtävä parhaamme kunnan ja palvelujen käyttäjien edunvalvonnassa. Lähtökohtana monessa yhteistyömallissa on jokaisen jäsenen ja osapuolen kuuleminen ja näkemysten yhteensovittaminen. Oman kunnan toiveiden ja erityispiirteiden esiintuominen kannattaa aina ja pienelläkin kunnalla on tärkeä rooli edunvalvonnassa.